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Menoventi

2 marzo 2013March 2, 20133 mars 2013

Capriccio alla maniera di Hoffmann

L’uomo della sabbia
Capriccio alla maniera di Hoffmann

Altro Palco
ore 20:45, Teatro alla Cartiera
via Cartiera, 15 – Rovereto

Info
Tel: 0464.452253 – 0464.452256
mail: info@oht.name

http://altropalco.org
http://www.fannyalexander.org

Questo Capriccio è, prima di tutto, un labirinto.
È un gioco di scatole cinesi, una narrazione senza fine in cui perdersi.
È il tableau vivant di una natura morta.

Nel racconto di Hoffmann i personaggi sfumano nel grigio panneggio della quotidianità, come riflessi automatici di uno stesso individuo. L’inquietudine generata dal Fantastico, dal Perturbante, dal Bizzarro spinge lo studente Nataniele verso una incauta consapevolezza di questo ingranaggio opacizzante, ma enorme è la distanza tra il desiderio e l’azione, la nevrosi soppianta la contemplazione nell’eterno conflitto tra immagini interiori e mondo esterno.

La sfida formale consiste nell’accensione di una lanterna magica capace di apparizioni e dissolvenze, portatrice di paradossali sovrapposizioni di contesti per mettere così in discussione, alla maniera di Hoffmann, ciò che i nostri occhi vedono: la cornice artefatta che chiamiamo realtà.

Benevolo spettatore,
Questa presentazione ti piace ?
Forse intimidisce un po’ troppo. Però la conclusione: “Benevolo spettatore, questa presentazione ti piace ?” cambia registro, non trovi ?
Peccato che ciò che viene definito “la conclusione” non sia una reale conclusione; dopo segue altro, come questa frase o altre che seguiranno l’espressione “dopo segue altro”.
Chiediamo scusa per tutti questi giri di parole, ma davvero non riusciamo a chiudere il discorso, non ne veniamo a capo.
Ora siamo andati a capo e il problema resta insoluto.
Come finire davvero ?
Ecco, si potrebbe scrivere “fine”, se solo queste parole facessero parte di un finale.
Invece, no, costituiscono la presentazione dello spettacolo.
Facciamo così: sospendiamo tutto, ne riparleremo dopo lo spettacolo.
Se solo stessimo parlando!
Però l’idea non è male, l’idea contenuta nella locuzione “sospendiamo tutto”, si intende.
Ascoltiamola, se è lecito dire “ascoltiamola” riferendosi ad un oggetto muto come la parola stampata.
“Seguiamola” forse è più giusto, suona meglio. Ma non parliamo più di suoni, seguiamola finalmente senza far seguire assolutamente niente all’esortazione “seguiamola

The Sandman
Capriccio in the manner of Hoffmann

Altro Palco
ore 20:45, Teatro alla Cartiera
via Cartiera, 15 – Rovereto

Info
Tel: 0464.452253 – 0464.452256
mail: info@oht.name

http://altropalco.org
http://www.fannyalexander.org

This Capriccio is, first of all, a labyrinth.
It is a game of Chinese boxes, an endless story in which to lose oneself.
It is the tableau vivant of a still life.

In Hoffmann’s tale the characters fade into the grey folds of everyday life, like automatic reflexes of the same individual. The restlessness generated by the Fantastic, the Disturbed, the Bizarre pushes the student Nathaniel towards a reckless awareness of this dulling mechanism, but an enormous gulf exists between desire and action. Neurosis supplants the contemplation in the eternal conflict between inner images and the outer world.
The formal challenge consists of lighting a magic lantern capable of appearing and disappearing; a bearer of paradoxical overlapping contexts, calling into question – in a Hoffmannesque manner – what our eyes witness: the constructed frame that we call reality.

Benevolent spectator,
Do you like this preview?
Perhaps a little too intimidating. Although, the conclusion of “Benevolent spectator, do you like this preview?” shifts the form of address, don’t you think?
Pity that what we define as “the conclusion” is not a real conclusion. And so on, further phrases, like this or others, will follow the expression “and so on”.

Apologies for all this beating around the bush, but we are simply unable to conclude this speech, we just can’t get our heads around it.

Even as the situation comes to a head, the problem remains unresolved.
How can it really be finished off?
Well, one could write “the end”, if only these words were part of the finale.
Alas, no, these words constitute nothing more than a preview of the show.
How about this: suspend proceedings, we’ll talk about it after the show.
If only we were talking!
But the idea’s not bad, that is, the idea implicit in the statement “suspend proceedings”.
Let’s listen, if one may say “let’s listen” in reference to the silence of the printed word.
Perhaps “follow it” is more apt and even sounds better. But let’s forget about sounds, let’s follow it finally without adding anything after the exhortation “follow

The drama is freely adapted from the short-story “The sand-man” by Ernst Theodor Amadeus Hoffmann using as inspiration all his work says well. Hoffmann is a visionary writer, who investigates topics such as the loss of the sense of reality and the confusion that comes from it.
In the novel we find suspended and hypnotic atmospheres, sudden changes of perspective that modify our point of view on reality, opening new horizons in cognitive abilities and disclosing the society that imprisons the brave characters, who are fighting against ordinariness.
Together with these suggestions from Hoffmann, Menoventi take some cues even from other authors: Adolfo Bioy Casares, Philip K. Dick and David Lynch.
In L’uomo della sabbia characters are dip into boredom and in greyness of ordinariness. The gap between wish and action is extremely wide.
The challenge is that of reducing the gap, creating a system in which everything happens at the same time, as an antidote against boredom. The aim is that of getting to a new situation fighting against dichotomies like positive-negative, before-after, high-low, logic-illogic. To imagine in this way a change of perspective following the linearity of events that produces paradoxes. These paradoxes are shown in the dramaturgical choice of dividing the action in Zones that host different levels of representation, which have the peculiarity of sudden shifts through the overlapping of different situations which are breaking down the narrative coherence in a way that the audience is brought to think about what happened until that moment and putting everything under investigation to understand if it has been real or not.

L’homme au sable
Caprice à la manière de Hoffman

Altro Palco
ore 20:45, Teatro alla Cartiera
via Cartiera, 15 – Rovereto

Info
Tel: 0464.452253 – 0464.452256
mail: info@oht.name

http://altropalco.org
http://www.fannyalexander.org

Ce Caprice est, avant tout, un labyrinthe.
C’est un jeu de boites chinoises, une narration interminable dans laquelle on se perd.
C’est le tableau vivant d’une nature morte.
Le spectacle déclare dès le titre jusqu’à la fin que les suggestions existantes dérivent du conte homonyme de Ernst Theodor Amadeus Hoffmann ainsi que de toute son œuvre : écrivain visionnaire, Hoffmann investigue des sujets comme la perte du sens de la réalité et la déperdition qui dérive de celle-ci.
Son écriture sait créer une atmosphère hypnotique qui désoriente, dans laquelle des changements de perspective soudains génèrent du stupeur qui casse le cercle de l’habitude. Ceci, nous laisse entrevoir des horizons nouveaux de la capacité cognitive et révèle le mécanisme social duquel les personnages sont victimes: de seuls reflets automatiques d’un rituel voté à l’aplatissement totalitaire.
Dans “ L’homme au sable” les personnages sont immergés dans l’ennui et dans le gris quotidien. De cette manière, l’inquiétude générée du “Perturbant” pousse l’étudiant Nathael (le double de l’artiste visionnaire) à la maladie et à une rebelle prise de conscience mais votée à l’échec.
Enorme est la distance entre le désir et l’action, la névrose repousse la contemplation dans la tentative de se libérer des chaînes sociales d’une norme standardisée et d’une science qui aplanit au service des lois déterministes.
Le défi formel consiste à allumer une lanterne magique capable d’apparitions et de dissolutions qui portent des recouvrements paradoxales de cadres et d’un montage arbitraire de scènes- à travers un jeu autoréférentiel avec les instruments propres du théâtre- pour mettre en discussion, de la manière de Hoffmann, ce que nos yeux voient : le cadre construit qu’on appelle réalité.